Аналіз уроку

Для чого аналізується урок? Відповісти на це запитання не просто, хоча б тому, що існує безліч видів аналізу й у кожного -  своя мета.
Аналіз – логічний прийом пізнання, що представляє собою уявне розкладання предмета(явища, процесу) на частини, елементи або ознаки, їхнє зіставлення й послідовне вивчення з метою виявлення істотних, тобто необхідниж і певних якостей і властивостей. Він необхідний для:
·        Підвищення якості навчання;
·        Поліпшення процесу викладання;
·        Осмислення вчителем сукупності власних теоретичних знань, прийомів роботи в їхньому практичному застосуванні у взаємодії із класом та конкретними учнями;
·        Для оцінки своїх слабких і сильних сторін;
·        Визначення нереалізованих резервів, уточнення індивідуального стилю діяльності
Аналіз уроку
Сам по собі аналіз уроку як процес усвідомлення й самопізнання формує у вчителя  аналітичні здібності, розвиває інтерес і визначає необхідність проблем навчання.

Загальні відомості про урок

Дата проведення, школа, клас, прізвище, ім'я та по батькові вчителя, предмет, кількість учнів за списком, кількість присутніх, порядковий номер уроку, де проводиться (у класі, кабінеті, лабораторії, майстерні).

Обстановка в класі: чистота, освітленість, провітреність, готовність учнів до навчання. Організація уваги і готовності учнів до роботи. Тривалість організаційного етапу. Тема і мета уроку.

II.Тип і структура уроку
Доцільність вибору типу і структури уроку стосовно теми і дидактичної мети заняття. Послідовність окремих етапів уроку. Усвідомлення учнями виконаних домашніх завдань. Ліквідація виявлених недоліків. Оцінювання знань, умінь і навичок учнів. Розподіл часу на уроці. Підбиття підсумків і завершення уроку. Своєчасність домашнього завдання.

III.  Зміст уроку

Тема уроку та її відповідність змісту навчальної програми. Актуалізація І корекція опорних понять. Зв'язок із попереднім матеріалом, життям і досвідом учнів. Ефективність використання наочності і ТЗН; проблемність навчання; організація активного мислення. Ефективність методів і прийомів закріплення знань, організація колективних та індивідуальних форм роботи, в тому числі зі слабкими учнями. Актуалізація почуттів і опорних знань.

Ефективність сприйняття й усвідомленості, рівень засвоєння нового матеріалу учнями.

IV.  Методи і прийоми навчання на уроці

Які методи І прийоми застосовував учитель на уроці?

Чи відповідали вони змісту навчального матеріалу, меті і завданням уроку та віковим особливостям учнів?

Як дотримувався учитель головних вимог до уроку (виховних, дидактичних, психологічних, санітарно-гігієнічних)? Як здійснювались на уроці дидактичні принципи?

Взаємозв'язок репродуктивної і творчої активності й пізнавальної самостійності учнів на уроці. Як розвивалися на уроці спостережливість і логічне мислення учнів? Чи використовувалися прийоми порівняння, протиставлення, узагальнення й систематизації? Як формувалися в учнів уміння вчитися, використовувати наукову інформацію? Прийоми забезпечення зворотного зв'язку для керування процесом засвоєння. Формування в учнів пізнавального інтересу і навичок самоконтролю.

Оцінювання знань учнів. Чи було здійснено Індивідуалізацію та диференціацію навчальних завдань? Обсяг домашнього завдання.

V. Поведінка учнів на уроці
недолі
Якою мірою учні залучені до активної розумово-пізнавальної праці? Спрямованість і сконцентрованість їхньої уваги. Дисципліна учнів на різних етапах уроку й методи та прийоми реагування вчителя на випадки порушення її. Ставлення учнів до вчителя. Прояви організаційної й пізнавальної самостійності учнів.

VI.  Поведінка вчителя на уроці

Уміння володіти увагою класу, організовувати його роботу, підвищувати активність, інтерес, увагу, тримати дисципліну, враховувати індивідуальні особливості кожного учня.

Стиль і тон у роботі (жвавий, рішучий, повільний, байдужий). Педагогічний такт. Спостережливість, вдумливість, витримка, винахідливість, емоційність.
Зовнішній вигляд. Культура мовлення, поза, міміка, жестикуляція, охайність. Чи користується авторитетом в учнів?

VII. Висновки і пропозиції
Досягнення мети. Виконання плану уроку. Обсяг і якість знань учнів. Виховне, освітнє і розвивальне значення уроку. Що цінного Із цього уроку можна взяти для себе або рекомендувати для впровадження в практику інших учителів? Поради вчителю, як закріпити й удосконалити позитивні моменти уроку чи подолати недоліки

Правила проведення аналізу уроку
1.     Дружелюбність, доброзичливість (чи правильно я Вас зрозуміла колего?).
2.     Шукайте в уроці краще, а не гірше.
3.     Говоріть коротко й логічно. Не чіпляйтесь до дрібниць.
4.     Слухайте інших, не повторюйтеся.
5.     Не перебивайте, міркуйте і вступайте в діалог.
6.     Аналізуйте урок, що відбувся, а не полемізуйте довкола нього.
7.     Не повчайте вчителя, а вчіться й слухайте рекомендації щодо удосконалення уроку.

Психологічний аналіз розвиваючого уроку.

         В основу психологічного аналізу уроку закладені такі принципи розвиваючого навчання:
·        Урок проводиться не заради уроку, а заради учня;
·        На уроці не слід примушувати, лаяти, карати за невиконання, а також організовувати діяльність учнів, щоб вимоги вчителя стали внутрішніми спонуканнями учнів. Дія, засвоєння під примусом руйнується відразу, як тільки змінюються умови. Дія, засвоєна за внутрішнім переконанням, залишається й за умов, що змінилися;
Разом з аналізом уроку необхідний і самоаналіз уроку.
Самоаналіз уроку, як один з інструментів самовдосконалення вчителя, формування й розвитку його професійної якості, дає можливість:
1.     Формувати й розвивати творчу свідомість, що проявляється в умінні сформулювати мету своєї діяльності й діяльності учнів.
2.     Розвивати вміння встановлювати зв’язки між умовами педагогічної діяльності й засобами досягнення педагогічних цілей.
3.     Формувати вміння чітко планувати, передбачати результати своєї педагогічної праці.
4.     Сформувати педагогічну самосвідомість учителя, коли він поступово починає бачити, розуміти необхідний та істотний зв'язок між способом його дій і кінцевим результатом уроку.

Самоаналіз уроку вчителем

         Основні вимоги до самоаналізу: місце уроку, що аналізується у системі уроків по досліджуваній темі, обґрунтування освітньої й виховної цілей уроку й виконання наміченого плану уроку, характеристика класу й мотивація відбору навчального матеріалу для даного уроку, психологічна й педагогічна оцінка системи навчальних завдань і вправ, виконаних учнями на уроці. Мотивація вибору методів уроку, оцінка відповідності даних методів цілям і змісту уроку, виконанню поставлених завдань, задоволеність або незадоволеність учителем уроком (його окремими частинами); заходи, намічені вчителем щодо усунення недоліків, оцінка й обґрунтування досягнутих на уроці результатів. Самооцінка як одна з умов творчої праці вчителя.


Немає коментарів:

Дописати коментар